Kenapa Anak Aku Suka Menciptakan Sesuatu Dengan Beberapa Kali

Bagi ibubapa sekalian, adakah anda perasan bahawa bawah umur anda suka main benda yang sama ulang-ulang, baca buku ulang-ulang dan mahir ulang-ulang?


Anak saya pun mirip demikian. Buku yang telah beliau baca satu kali, dia akan ulang baca buku yang sama saban hari. Sama juga dengan movie kartun di TV yang dia tonton. Bila telah tonton satu kali, beberapa hari lalu ia akan tonton sekali lagi. Dan berulang-ulang untuk tonton dari kurun ke periode tanpa berhenti.




Kenapa Anak Suka Berulang Dengan Tingkah Laku Yang Tertentu Tu?


Tidak ada keraguan bahawa membaca menolong menyebarkan perbendaharaan kata kanak-kanak, namun kanak-kanak belajar lebih banyak perbendaharaan kata dari pembacaan dan tingkah laku berulang itu. Pengulangan dapat memberi penguasaan, ramalan dan rasa percaya kepada mereka.


Ini mungkin kelihatan bertentangan dengan intuisi kerana dikala kanak-kanak masih berada di peringkat untuk meneroka dan mengenali dunia ini, mereka masih tiada ilmu pengetahuan yang memadai.


Makara apa yang mereka lakukan yakni mereka akan tertarik dengan apa yang mereka dengar, lihat dan rasa. Jadi bila mereka sedang membaca suatu buku, jikalau diulang baca dengan buku yang sama sekali demi sekali, maka mereka sering mendengarnya, mereka akan dapat memprosesnya perkataan itu lebih berkesan dan akan mengingatinya dengan mendalaman.


Terdapat banyak tadika dan sentra muzik juga menggunakan idea ini dengan mengulangi refrain tertentu, yang menciptakan bawah umur tertarik dan membantu mereka belajar dengan lebih baik dan lebih cepat.


Tetapi terdapat lebih banyak fenomena ini daripada mencar ilmu dan celik huruf. Kanak-kanak juga mahukan kawalan, dan berkala mudah membaca buku yang sama berulang kali mampu menawarkan sedikit struktur di dunia yang mungkin kelihatan aneh bagi mereka.


Mengapa Kanak-kanak Menonton Kartun Yang Sama Berulang Kali?


Ramai ibu bapa niscaya telah mendapati bahawa ketika belum dewasa menonton kartun, mereka sangat suka menonton episod yang serupa dan dialog yang serupa dengan beberapa kali. Setiap kali mereka membuka kartun, mereka senantiasa bermula dari episod yang sama episod.


Ramai ibu bapa yang kepincut dengan fenomena anak-anak mereka yang beberapa kali menonton episod yang sama ini. Mereka rasa hairan mengapa tontonan yang sama boleh begitu menarik bagi anak-anak? Mengapa mereka tidak merasa keletihan visual?


1. Melakukan satu masalah beberapa kali yakni proses meningkatkan ingatan mereka


Kita sering mendapati bahawa bawah umur suka melaksanakan perkara yang serupa berkali-kali seperti membuka dan menutup pintu, nak ibu menceritakan dongeng yang serupa, dan mengeluarkan mainan mereka dan meletakkannya. Tindakan berulang ini bekerjsama yaitu untuk mereka memperdalam proses kenangan.


Dengan melakukannya beberapa kali, anak-anak akan mengingati perincian kejadian ini dengan lebih terang, dan mereka sangat terkesan dengannya.


Ini juga berlaku untuk kanak-kanak menonton kartun beberapa kali. Dengan menonton kartun beberapa kali, kandungan kartun itu membentuk gambaran yang tidak ajaib di asumsi mereka. Anda akan dapati bahawa ingatan kanak-kanak seperti ini akan menemani mereka dalam jangka abad yang usang.


2. Membantu kemajuan otak anak anda


Ahli psikologi menawarkan bahawa pengulangan melakukan masalah yang sama pada kanak-kanak yaitu perlu untuk perkembangan kanak-kanak pada usia dini, dan ini juga ialah ciri umum kanak-kanak.


Bila bawah umur masih kecil, kesanggupan kognitif mereka masih lemah dan mereka tidak mampu memahami pergerakan dan bahasa orang lain dengan baik. Hanya dengan mengulangi proses, mereka dapat membiarkan diri mereka menemui dan meneroka dunia baru dalam proses mengulangi tindakan.


Setiap tindakan berulang yaitu jambatan untuk mereka menemui masalah baru, dan mereka juga mampu membuatkan aktiviti otak sambil menemui kasus gres.


Jika anda mempunyai bayi yang suka mengulangi untuk menciptakan sesuatu masalah, jangan anda pergi menghentikan tingkah laku mereka. Jika apa yang anak anda lakukan adalah sesuatu yang kurang baik mirip berulang untuk tonton kartun yang tidak baik, boleh anda memakai sesuatu yang lebih mempesona untuk mengalihkan perhatiannya.


3. Ia ialah proses untuk melaksanakan kebolehan kanak-kanak


Pergerakan berulang juga ialah pemupukan kebolehan kanak-kanak. Melalui percubaan beberapa kali dan korelasi dengan masalah-perkara di sekitarnya, kanak-kanak akan memperluas pergerakan mekanikal mereka sendiri untuk menggemari masalah ini.


Semakin banyak pengulangan yang mereka buat, makin mereka menyukai masalah ini. Jika sesuatu perkara telah menciptakan banyak minat pada kanak-kanak, jadi mereka akan bersedia untuk terus meneroka perkara ini.


Dalam proses penerokaan, mereka juga memupuk kesanggupan mereka sendiri dan memupuk operasi tangan, mata dan otak yang diselaraskan. Melalui proses ini, kanak-kanak sudah memperoleh banyak kasus selama ini. Rasa kepuasan mereka akan jadi sungguh tinggi dalam pengalaman mencar ilmu.


4. Pembinaan memori


Penyelidikan menyampaikan bahawa pengulangan membina ingatan buat jangka kurun yang panjang.


Dari sisi “Read Aloud”, pengusutan mengatakan bahawa ulang membaca buku yang sama memberi lebih banyak kesan terhadap kenangan dan perbendaharaan kata untuk jangka kala panjang berbanding dengan membaca perkataan yang serupa yang terdapat dalam buku yang berlawanan.


Satu lagi kasus yang penting ialah untuk mengijinkan memori dapat diproses dan disimpan dalam kenangan buat era yang panjang dengan berkesan, dia mesti dapat dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada yang tersimpan dalam kenangan jangka panjang.


Ini mempunyai arti kita perlu tahu pengetahuan belum dewasa kita sekarang berada di mana tahap. Dan bukan cuma buat fikiran atas tahap pengetahuan dan kemampuan mereka dengan cuma menurut pada umur mereka.


anak main berulang kali


Bagaimana kita tahu di mana wawasan mereka sekarang?


Kita boelh tahunya dengan memerhatikan macam mana tingkah laku mereka semasa berada dalam kondisi bebas dan tanpa sebarang tekanan. Kita boleh perhatikan mereka semasa mereka merasa selamat untuk menawarkan diri mereka yang sebenar dan beroperasi dari fatwa mereka sendiri. Semua ni dihentikan diarahkan, dihukum, atau dipaksa.


Tetapi mengapa belum dewasa saya enggan membuat worksheet beberapa kali?



  1. Worksheet atau lembaran kerja tidak menjinjing sebarang makna terhadap belum dewasa anda pada kurun itu.

  2. Worksheet tidak menyanggupi pengetahuan mereka di peringkat ini.


Kesimpulan


Anak-anak kita memang tahu apa yang mereka perlukan untuk mencar ilmu secara semulajadi tanpa perlu dipantau oleh ibubapa senantiasa.


Tetapi sesetengah ibubapa memang suka tunjuk pintar dan ikut apa yang mereka ingat adalah baik untuk anak-anak mereka. Kita suka suruh anak-anak buat ikut cara kita yang kita sendiri pun tidak niscaya sama ada ia ialah cara yang berkesan atau tidak.


Tetapi banyak kajian sudah memberikan bahawa pengulangan adalah tingkah laku yang umum terjadi pada periode kanak-kanak, dengan fungsi pengembangan fizikal dan mental. Selagi itu adalah tingkah laris berulang dengan kelonggaran dan fleksibiliti, pada dasarnya itu adalah tanda kesihatan fizikal dan mental umumuntuk bawah umur.


Melalui banyak latihan berulang, permainan berulang dan tingkah laku merangsang diri dalam suasana tertentu, kanak-kanak dapat terus memperkuat fungsi pembelajaran kognitif dan emosi mereka.


Comments

Popular posts from this blog

Cara Melihat Password Wifi Di Laptop Atau Komputer

4 Reasons Why Earthing Appliances Is Necessary

Permendikbudristek Nomor 39 Tahun 2022 Mengenai Penyelenggaraan Jadwal Studi Jadwal Profesi Insinyur